جاوااسکریپت طی سال های گذشته جای خودش را با قدرت تمام در وب باز کرده و هم اکنون یکی از اجزای اصلی وب و بسیاری از اپلیکیشن ها به شمار می آید. 

 

اما گوگل معتقد است که می توان جایگزینی برای جاوااسکریپت ارایه کرد که بهتر و بهینه تر از این زبان کار می کند. این شرکت در سال ۲۰۱۱ زبان Dart را معرفی کرد و از آن زمان تا کنون مشغول توسعه اش بوده است.

 

سر انجام ساعاتی پیش گوگل در کنفرانسی در بلژیک از نسخه 1.0 Dart SDK پرده برداری کرد و با مراجعه به سایت دارت می توانید آن را دانلود کنید.

 

گوگل می گوید دارت زبانی بازمتن است که با کمک ابزارهایش کار توسعه اپلیکیشن های تحت وب را ساده تر می کند. زبانی که نسبت به جاوااسکریپ سرعت بسیار بیشتری دارد، برای پروژه های بزرگ مناسب تر است و از امکانات امنیتی بیشتری برخوردار است.

 

لوگوی دارت

 

البته در حال حاضر هیچ کدام از مرورگرهای مشهور بازار از دارت پشتیبانی نمی کنند. اما گوگل یک مبدل به نام dart2js ارایه کرده که خروجی این زبان را به جاوااسکریپت تبدیل نموده و قابل اجرا در همه مرورگرها خواهد بود. گوگل تاکید می کند که کدهای نوشته شده با دارت حتی بعد از تبدیل به جاوااسکریپت نسبت به کدهای نوشته شده با جاوااسکریپت سرعت و بازدهی بسیار بیشتری دارند و در واقع بین ۴۲ تا ۱۳۰ درصد سریع تر کار می کنند.

 

مقایسه سرعت اجرای کد دارت با جاوا اسکریپت و کد تبدیل شده از دارت

 

هدف نهایی دارت این است که در دراز مدت جایگزین جاوااسکریپت شود. البته با توجه به گستردگی جاوااسکریپت نباید انتظار داشته باشید که چنین تغییری به زودی رخ بدهد.

 

اما حالا که نسخه نهایی اول دارت ارایه شده، شما می توانید از آن به صورت جدی در اپلیکیشن هایتان استفاده کنید. اگر به این کار علاقمند هستید Dart SDK را دانلود و آن را امتحان کنید.

تو هم اگر حرفی داری بزن
ایمیلت منتشر نمیشه، فقط برای داشتن اطلاعات بیشتره
پاسخ به
#
#